Webshop software voor dropshipping : Welke keuze?

Inhoud

Webshop software voor dropshipping – Wat heb je nodig?

In mijn vorige blogpost -over de voorbereidingen om te beginnen met dropshipping– heb ik beginnen met dropshipping vergeleken met het plannen van een vakantie. In dit blogartikel wil ik eigenlijk dezelfde vergelijking nog even aanhouden. Want bij het kiezen van de webshop software voor dropshipping is het eigenlijk net zo als het plannen van de manier waarop je jouw reis naar je vakantiebestemming wilt plannen.

Kies je voor een eerste klas vlucht? Geef je de voorkeur aan een touroperator die je al kent, of vlieg je economy class? Waar je ook voor kiest, jouw keuze maakt je reis makkelijker, maar maakt eigenlijk weinig uit met betrekking tot je uiteindelijke reisdoel.

De keuze voor jouw webwinkel software voor dropshipping is eigenlijk niet veel anders. Hoewel ik zelf wel enkele voorkeuren heb, is de uiteindelijke keuze minder belangrijk. Het is slechts een instrument om je uiteindelijke doel te bereiken.

Wat maakt webshop software geschikt voor dropshipping?

In principe is ieder webshop software pakket geschikt voor dropshipping. Maar in sommige gevallen hoef je er bijna niet naar om te zien, in andere gevallen heb je er jouw handen vol werk aan.

De ‘secret sauce’ voor goede dropshipping is namelijk ‘integratie’. Laat me jou dit uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

In mijn artikel over ‘Wat is dropshipping‘ heb ik al heel globaal aangegeven wat dropshipping is. Nogmaals heel in het kort :

  • Leverancier biedt jou producten aan
  • Jij stelt die producten beschikbaar in jouw shop
  • Klant bestelt het product
  • Jij geeft de bestelling door aan de leverancier
  • Leverancier verstuurt de bestelling naar de klant.

In dit hele proces is er een tweetal acties die jij moet ondernemen. Je moet het product opnemen in je webshop, en je moet bij een bestelling de bestelling doorgeven aan de leverancier.

Dit doorgeven kan je op verschillende manieren doen. Van compleet handmatig tot compleet geautomatiseerd.

In het geval van ‘compleet handmatig’ zal je alle gegevens zelf over moeten tikken. In het geval van ‘compleet geautomatiseerd’ hoef je eigenlijk helemaal niets meer te doen.

De meeste dropship providers hebben een ‘app’, ‘extension’ of ‘plugin’ (verschillende namen voor hetzelfde idee) beschikbaar voor de meest populaire webwinkel software. Gebruik je minder populaire software zal je meer met de hand moeten doen, dan wanneer je een populair software pakket gebuikt.

Laten we eens kijken naar een drietal situaties.

Je hebt al ervaring met e-Commerce software

Wanneer je al ervaring hebt met e-Commerce software zou ik je vooral willen adviseren voort te borduren op die bestaande ervaring. Het nieuw aanleren van een specifieke oplossing kost altijd extra tijd en tijd is kostbaar. Heb je ervaring, gebruik dan vooral de software die je al hebt. Tenzij er dringende redenen zijn om dat niet te doen.

Zo’n dringende reden kan bijvoorbeeld het gebrek aan integratie zijn. Of gewoon omdat de software die je al kent duur is in gebruik.

In de rest van dit artikel zal ik twee andere e-commerce voor dropshipping oplossingen bespreken. Wanneer jij het gevoel hebt, dat het pakket wat je al kent hetzelfde biedt, laat je vooral niet verleiden tot andere software. Per slot van rekening, ieder software pakket kost tijd om te leren en als je ‘jouw’ pakket al kent, dan kan je die tijd prima gebruiken voor andere zaken.

WooCommerce

Software voor dropshipping - WooCommerce

WooCommerce is het meest gebruikte e-commerce pakket wereldwijd. Het heeft een aantal voordelen en een aantal nadelen.

Laten we met het grootste nadeel beginnen. Wanneer je WooCommerce wilt gebruiken, zal je het zelf moeten hosten. WooCommerce is namelijk een plugin voor WordPress. En WordPress is een pakket wat je zelf op het Internet zal moeten hosten.

Nu valt dit op zich allemaal best mee, maar toch, je zal enige kennis van de techniek nodig hebben om een WooCommerce site op te (laten) zetten.

Wat heb je nodig voor een WooCommerce webshop?

Een hosting provider

WooCommerce is software die je ergens op het Internet zal moeten installeren. En zo’n plekje op het Internet waar je dat kan doen, noem je een ‘hosting provider’. Nu zijn er letterlijk honderden providers in Nederland en tienduizenden, als het er geen honderdduizenden zijn, wereldwijd, maar wanneer je redelijk probleemloos met WooCommerce wilt gaan werken, dan kan ik je eigenlijk het best Siteground adviseren. Siteground is een hosting partij die ook door WordPress zelf wordt aangeraden.

Een thema

Een ’thema’ is de manier waarop jouw website zich presenteert aan het publiek. Nu kan je in de WordPress repository talrijke gratis thema’s downloaden. Persoonlijk ben ik daar niet zo dol op, omdat een ‘gratis thema’ vaak ook kan betekenen, dat wanneer je problemen hebt, je lang kan wachten voor support.

Er zijn ook zogenaamde ‘premium themes’. Premium thema’s. Het nadeel van veel van deze premium thema’s is dat je ieder jaar opnieuw voor de verlenging van licenties moet betalen. Gelukkig is hier ook een ‘middenweg’. Want op ‘Theme Forest‘ vind je letterlijk duizenden goede WooCommerce thema’s waar je slechts éénmalig voor hoeft te betalen.

Elementor

Ben je wat meer technisch bekwaam, dan kan je eventueel overwegen om zelf je thema te maken. En een heel goede manier om dat te doen is met behulp van Elementor.

Even een waarschuwing vooraf : Elementor is een plugin met jaarlijks terugkerende kosten. Een ‘premium thema’ van ‘Theme Forest’ is altijd goedkoper. Maar het is misschien niet precies wat je zoekt, terwijl je met Elementor (Pro) letterlijk alles kan maken wat je wilt.

Om dat te kunnen doen heb je twee plugins nodig. De eerste is gratis. De ‘Elementor’ plugin.

De tweede is niet zo gratis. Deze kost je op dit moment zo’n 60 euro per jaar. De ‘Elementor Pro‘ plugin.

Wanneer je een idee wilt hebben, wat allemaal met Elementor plus Elementor Pro mogelijk is, raad ik je zeker aan om deze site eens te bezoeken.

Met Elementor kan je in een ‘drag and drop’ omgeving jouw site helemaal naar eigen bevindingen opbouwen.

Shopify

Software voor Dropshipping - Shopify

Wanneer je met WooCommerce werkt, zal je een heleboel zelf uit moeten zoeken en veel zelf moeten regelen. Wanneer je kiest voor Shopify komt je bedje eigenlijk helemaal gespreid. Je kan direct aan de slag gaan. Dit kost echter ook iets. Later in dit artikel ga ik dieper op de kosten in.

Shopify is een zogenaamd ‘software as a service’ platform (SaaS). Dat wil zeggen, dat je je niet druk hoeft te maken over een hoster en allerlei andere techniek gerelateerde zaken. Wanneer je je aanmeld voor Shopify staat letterlijk jouw shop al voor je klaar. Deze shop kan je twee weken gratis ‘uitproberen’ of het wat voor je is, maar daarna moet je gaan betalen.

Het voordeel van Shopify is dat het technische deel van de shop helemaal voor jou verzorgd wordt. Je hebt er dus letterlijk geen omkijken naar. Dit heb je wel wanneer je voor WooCommerce kiest.

Apps, plugins, extensions en integraties

Apps, plugins en extensions zijn eigenlijk allemaal termen voor hetzelfde, alleen afhankelijk van het e-commerce platform waarvoor je hebt gekozen, kan de naam verschillen.

In Shopify wordt zoiets een ‘app’ genoemd. In WooCommerce een ‘plugin’ en in een aantal andere software voor dropshipping kan het een ‘extension’ heten. Voor het gemak noemen we ze op dit moment even allemaal ‘plugins’.

Veel aanbieders van dropshipping diensten bieden plugins aan, waardoor jouw e-commerce platform kan communiceren met het dropshipping platform van je aanbieder. En hoe populairder het door jou gekozen e-commerce platform is, des te groter de kans is, dat er een integratie beschikbaar is om jouw e-commerce platform met het dropshipping platform te laten ‘praten’.

Dat is handig, want daarmee voorkom je dat je de gegevens van de order nog een keer over moet tikken.

Dat is ook de voornaamste reden, dat ik zowel WooCommerce als Shopify aanbeveel. Omdat dit de twee populairste e-commerce platforms zijn, hebben de meeste dropshipping providers wel een integratie met deze e-commerce software.

Mocht je al bekend zijn met een bepaald e-commerce platform en is er geen integratie beschikbaar met jouw dropshipping platform, dan is het goed om toch serieus na te denken over WooCommerce of Shopify. Met drie of vier orders per dag lijkt dat misschien niet zo belangrijk, maar geloof me. Als je succes hebt met je shop wil je echt geen honderden orders per dag met de hand over moeten tikken.

Meertaligheid

Wanneer je je op Europa wilt richten is het goed om jouw shop ook te vertalen. Niet iedere e-commerce platform staat zomaar meertalige shops toe. Shopify en WooCommerce doen dat wel. Richt jij je op Europa, dan is het goed -ook al is dat niet direct het eerste wat je zal doen- om gelijk te starten met een platform wat meerdere talen ondersteunt.

De kosten

Wanneer je begint met Shopify betaal je minimaal 29,99 dollar per maand. Dat is namelijk het bedrag wat je voor het meest voordelige account betaalt. Daarnaast zal je nog enkele specifieke apps willen gebruiken, waarvan sommige ook wat kosten. Hierboven op brengt Shopify ook nog een provisie in rekening op de producten die je verkoopt.

Voor WooCommerce betaal je in eerste instantie minimaal de kosten van de hosting. De kosten kunnen hiervoor sterk uiteen lopen, maar je kan al voor zo’n 10 euro per maand een goed hosting pakket hebben. Zelf adviseer ik het WooCommerce Managed hosting pakket van Siteground. Gedurende het eerste jaar heb je een flinke korting, wanneer je gebruik maakt van deze link.

Naast die kosten betaal je eventueel nog de kosten voor eventuele plugins die je wilt gebruiken.

In eerste instantie is WooCommerce dus behoorlijk wat goedkoper dan Shopify. Op termijn komen beide oplossingen echter toch akelig dicht bij elkaar in de buurt wat de kosten betreft. Want wanneer je succes hebt met Shopify zal je al snel over moeten naar één van de duurdere Shopify abonnementen en heb je succes met WooCommerce, dan zal je al snel naar duurdere hostingpakketten over moeten gaan.

Je directe uitgaven zijn met Shopify bijna altijd hoger dan met WooCommerce, maar omdat je met WooCommerce meer zelf moet doen (tenzij je het natuurlijk uitbesteed) zijn de kosten van beide oplossingen eigenlijk goed vergelijkbaar.

Een ander verschil is met betrekking tot de kosten bij ‘incidenten’. Omdat je met Shopify betaalt voor een totaaloplossing, heb je geen extra kosten, wanneer er wat fout gaat. Gaat er wat fout met WooCommerce, dan zal je of zelf tijd moeten investeren, of het werk moeten uitbesteden.

Kijkend naar verschillende klanten van mij die Shopify of WooCommerce gebruiken, is mijn ervaring dat je met een succesvolle shop ongeveer evenveel per jaar kwijt bent aan je webwinkel.

Ten slotte

Feitelijk maakt de software die je gebruikt voor je dropshipping niet zo super veel uit, het gaat vooral om je product en je marketing. Maar de juiste software maakt het wel heel wat efficiënter om je werk te doen. In mijn blogartikelen zal ik hoofdzakelijk uitgaan van WooCommerce en Shopify en als je nog geen specifieke ervaring met andere e-commerce software hebt, raad ik je zeker aan één van deze twee te kiezen. Nog even heel in het kort:

Wanneer is het goed waarvoor te kiezen?

WooCommerce

  • Je hebt enige technische kennis
  • Je hebt graag volledige controle
  • Je vind het niet erg, of zelfs leuk om zelf dingen ‘in de techniek’ te doen
  • Je wilt onafhankelijk van een specifiek bedrijf zijn.

Shopify

  • Je wilt je geen zorgen om de techniek hoeven te maken
  • Je hebt er geen probleem mee om vanaf het begin een relatief hoger bedrag te betalen
  • Je wilt duidelijke, vaste kosten hebben.

Naast e-Commerce software heb je natuurlijk ook een goede provider voor dropshipping producten nodig. Hier gaan we later op in.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.